levenskunst en ouderbetrokkenheid

“Door ouders actief te betrekken, maken we van onderwijs en opvoeding een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Levenskunst en Ouders

Levenskunst en ouderbetrokkenheid lijken misschien twee verschillende werelden, maar ze raken elkaar juist in de kern. Levenskunst gaat over bewust leven, veerkracht ontwikkelen en keuzes maken die passen bij wie je bent. Ouderbetrokkenheid draait om samen kijken naar wat een kind nodig heeft om zich te ontwikkelen. In beide gaat het om aandacht, verbinding en groei. Door ouders, hun kinderen en scholen vanuit deze levenskunstige blik samen te brengen, ontstaat er ruimte om met meer begrip en vertrouwen samen te werken.

Missie

Mijn missie is om ouderbetrokkenheid structureel te versterken. Ik geloof dat kinderen het beste tot hun recht komen als ouders en professionals elkaar weten te vinden en samenwerken. Daarom richt ik me op het bouwen van sterke, waardevolle relaties met ouders, waarin ruimte is om vroeg signalen op te vangen en samen stappen te zetten. Ik help scholen en ketenpartners om hun aanpak te versterken en echt aan te sluiten bij wat ouders nodig hebben. Zo ontstaat er vertrouwen, meer zelfredzaamheid binnen gezinnen en een stevige basis voor kinderen om gezond en kansrijk op te groeien. Om dit werk te kunnen doen, combineer ik visie en praktijk. Daarbij zet ik mijn ervaring en vaardigheden in om samenwerking duurzaam te versterken. Denk aan goed luisteren, helder communiceren, empathie tonen, analyseren, organiseren en faciliteren. Maar ook creativiteit, veranderkracht, netwerken en resultaatgericht werken horen daarbij. Met die combinatie zorg ik dat we samen stappen zetten die verschil maken voor kinderen en jongeren.

Dit is ouderbetrokkenheid

Mijn programma’s ontwikkel ik vanuit de volgende definitie van ouderbetrokkenheid: “Alle vormen van belangstellende betrokkenheid van ouders bij de begeleiding van hun kind, bij de groep waarin hun kind zit en bij de school of peuterspeelzaal als geheel én alle vormen van belangstellende betrokkenheid van de school bij de thuissituatie van het kind.” (Nederlands Jeugdinstituut)


Kort gezegd: ouderbetrokkenheid gaat over een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en kinderdagverblijf/ school (Primair- en Voortgezetonderwijs), met het belang van het kind voorop. Thema’s in mijn ouderbetrokkenheid programma’s zijn onder andere:

  • Gezondheid als basis
  • Gelijke kansen
  • Passende (opvoed)ondersteuning.

Hier ligt mijn focus

In de voorschoolse periode:

Een hoger bereik van de VVE-doelgroep.

In de school (PO & VO):

Leerrecht als vertrekpunt en een sterke zorgstructuur.

Extra ontwikkeltijd:

Ruimte creëren om talenten van ouder en kind verder te ontwikkelen.

Thuis:

Een integraal aanbod voor kwetsbare gezinnen.

In het netwerk:

Sterke lokale samenwerking tussen ketenpartners.

levenskunstatelier

“Ouderbetrokkenheid gaat niet over méér doen,
maar over samen slimmer doen. Altijd met het kind centraal.”